Seat Latvija:Owners:End of Life Vehicles LV/LV

Pārstrāde un atgriešana

Optimizēta resursu izmantošana SEAT/CUPRA dizainēšanā un izstrādē

Izstrādājot savu automobiļu modernos salonus, mēs izmantojam atkārtoti izmantotus un atjaunojamus materiālus. Mūsu mērķis ir līdz 2040. gadam sasniegt 40% atkārtoti izmantojamo materiālu īpatsvaru savos automobiļos.

Mēs veicinām inovācijas, izmantojot pārstrādātus un bioloģiskus materiālus. Dažiem mūsu automobiļu salona komponentiem mēs esam sākuši izmantot no pārstrādātas jūras plastmasas iegūto SEAQUAL® YARN un Dinamica® mikrošķiedru, kas izgatavota no 73% pārstrādāta poliestera procesā uz ūdens bāzes. Vēl viens piemērs ir Bcomp lina kompozītu izmantošana dažu mūsu modeļu CUP kausveida sēdekļiem.

SEAT S.A. aktīvi piedalās pētniecības projektos, kas vērsti uz otrreizējas lietošanas iespējām un pārstrādi, piemēram, RELOAD (tehnoloģiju attīstīšanai augstas vērtības materiālu atgūšanai elektroautomobiļu vērtību ķēdē), ECLIPSE (jaunu tehnoloģisko pieeju izpētei sarežģītu polimēru atkritumu pārstrādei un atgūšanai transportlīdzekļu dzīves cikla beigās) un TREASURE (dažādu aprites ekonomikas scenāriju izvērtēšanai autobūves nozarē).

Nolietoti transportlīdzekļi (NT)

Izejvielas un enerģija uz mūsu planētas ir ierobežoti resursi. Tāpēc ilgtspējīga to izmantošana ir viena no SEAT prioritātēm. Līdz ar to ir svarīgi virzīties uz aprites ekonomiku: dzīves cikla beigās produkts vairs nav vienkārši atkritums, bet gan atkārtoti izmantojamu materiālu avots. Visaptverošas vides pārvaldības pamatā ir trīs faktori: tā sākas ar transportlīdzekļu dizainu un ražošanu, turpinās ar SEAT tehniskā atbalsta optimizāciju un noslēdzas ar pareizu transportlīdzekļa un tā komponentu izmantošanu pēc kalpošanas laika beigām.

Utilizēšana

Videi saudzīga ražošana un uz pārstrādi vērsts dizains

Svarīgi aspekti nolietotu transportlīdzekļu pārstrādē ir atkārtota izmantošana, derīgo detaļu saglabāšana, videi draudzīga transportlīdzekļu utilizācija un atkritumu samazināšana.

Lai tas notiktu maksimāli efektīvi, jau jauna automobiļa dizaina un izstrādes posmā tiek ņemti vērā vairāki faktori:

  • Izvairīties no videi kaitīgu vielu izmantošanas
  • Pēc iespējas vairāk izmantot pārstrādātus materiālus
  • Dot priekšroku atkārtoti izmantojamiem materiāliem
  • Projektēt detaļu savienojumus tā, lai tās būtu ātri un vienkārši izjaukt
  • Marķēt visas detaļas, lai atvieglotu to šķirošanu

Atkritumu mazināšana

Nolietotu transportlīdzekļu ilgtspējīga utilizācija

Lai nodrošinātu optimālu un videi saudzīgu transportlīdzekļu utilizāciju to dzīves cikla beigās, kā arī lai ievērotu juridiskās prasības, kas noteiktas Nolietotu transportlīdzekļu direktīvā, SEAT un citi ražotāji ir izveidojuši Starptautisko izjaukšanas informācijas sistēmu (IDIS), kas auto izjaukšanas uzņēmumiem sniedz informāciju par priekšapstrādi un izjaukšanu, lai atstātu pēc iespējas mazāku ietekmi uz vidi. Šī datubāze satur konkrētus norādījumus par vispiemērotāko un videi draudzīgāko katra modeļa utilizāciju – tostarp šķidrumiem, piemēram, eļļu, degvielu un dzesēšanas šķidrumu, un būtiskāko atkārtoti izmantojamo mezglu izjaukšanu.

Plašāka informācija ir pieejama šeit: http://www.idis2.com/

Process

Kad transportlīdzekļa pēdējais īpašnieks izvēlas beigt tā ekspluatāciju, tas tiek nogādāts pilnvarotā uzņēmumā utilizācijai.

Pēc visu nepieciešamo dokumentu noformēšanas transportlīdzekli attīra no bīstamiem un kaitīgiem materiāliem. Šī procesa ietvaros tiek rūpīgi sašķiroti komponenti un bīstamie materiāli, lai nepieļautu augsnes, ūdens un gaisa piesārņošanu. Pēc izjaukšanas tādi komponenti kā eļļa, filtri, bremžu šķidrums, akumulatori, katalizatori un dzesēšanas sistēmas elementi, kā arī citas detaļas ievieto atsevišķos, īpaši paredzētos konteineros un utilizē saskaņā ar spēkā esošajiem noteikumiem.

Kad transportlīdzeklis ir atbrīvots no kaitīgiem materiāliem, tas vairs nav uzskatāms par bīstamiem atkritumiem un var sākt visu tā vērtīgo komponentu utilizāciju.

Metālu sašķiro melnajā un krāsainajā.

Atlikušajā metāla frakcijā ir vairāki materiāli, kurus, pēc to šķirošanas un apstrādes, var izmantot kā izejmateriālus – tā ir vispārīga tā dēvēto pēcfragmentācijas tehnoloģiju pamatideja. 

Pēcfragmentācijas tehnoloģijas ir alternatīva nolietotu transportlīdzekļu izjaukšanai un daļa no SEAT stratēģijas. Tuvākajā nākotnē ir gaidāma šo tehnoloģiju plašāka ieviešana vairākās ES valstīs.

Visi SEAT modeļi ir projektēti, izstrādāti un ražoti saskaņā ar direktīvas 2000/53/EK prasībām, nodrošinot, ka visi modeļi ir vismaz par 95% pārstrādājami. Lietotu detaļu un mezglu (dzinēja, pārnesumkārbas) atjaunošana ir vēl viens veids, kā saudzīgi izmantot pieejamos resursus. Vienlaikus tas ļauj piedāvāt rezerves daļas jūsu SEAT remontam par ļoti izdevīgu cenu.

NT atgriešanas sistēma

Kopš 2007. gada 1. janvāra par visu atbilstošo transportlīdzekļu utilizācija neatkarīgi no to pirmās reģistrācijas datuma ir atbildīgs ražotājs. Tas nozīmē, ka SEAT kā ražotājam un mūsu importētājiem ir pienākums nodrošināt, ka atbilstoši nolietoti transportlīdzekļi tiek nogādāti pilnvarotā utilizācijas uzņēmumā, neradot nekādas izmaksas tā pēdējam īpašniekam. 

Mūsu importētāji piedāvā klientiem bezmaksas atgriešanas sistēmu. Šis pakalpojums atbilst visām direktīvā noteiktajām prasībām ražotājiem un importētājiem.

Lai noskaidrotu pieņemšanas vietas katrā dalībvalstī, apmeklējiet vietējo SEAT tīmekļa vietni.

Lai uzzinātu vairāk par NT direktīvu, apmeklējiet šo vietni:

Atgriešana un atkārtota izmantošana

Akumulatori

Akumulatori nav sadzīves atkritumi. Uzziniet, ko darīt ar nolietotiem akumulatoriem.

Nolietotas elektriskās un elektroniskās ierīces

Uzziniet vairāk par savām tiesībām un pienākumiem saistībā ar vecu elektrisko un elektronisko ierīču utilizāciju.